Wat is Cupping?

Cupping therapie is een oude medische behandeling die een lokale zuiging tot stand brengt. Deze zuiging mobiliseert de bloedstroom om zo genezing mogelijk te maken. Bij Cupping therapie plaatsen we bekers op het relevante lichaamsdeel. In elke beker ontstaat een vacuüm. Het vacuüm veroorzaakt een zuigsensatie die de stromen van bloed- en lichaamsvloeistoffen stimuleert.

Door de verbeterde stromingen verlaten toxines het lichaam. Daarnaast is er directe verlichting van pijn en stress mogelijk omdat blokkades worden opgeheven.

Cupping – verschillende technieken

Dry Cupping
Een veel gebruikte methode is Dry Cupping. Deze methode past de zuigstimulatie op het lichaam toe. Bloed wordt hierdoor in het losmazig bindweefsel gezogen.

Het afweersysteem gaat aan het werk en verplaatst opgeslagen slakken en giften naar het lymfesysteem. Uw immuunsysteem werkt beter en blokkades in de energiestroom worden opgeheven.

Om een zo optimaal resultaat te bereiken is het combineren van Dry Cupping met de Body Detox aan te raden. Afvalstoffen in de gecupte gebieden kunnen dan ook via de voeten afgevoerd worden. Het combineren van Dry Cupping met Body Detox is ideaal als u geen Wet Cupping wilt doen.

Dry Cupping is tevens geschikt voor voor zowel zwangeren als zwakke of oudere personen.

Wet Cupping
Onder zowel Chinezen als moslims en de vroege medische beoefenaars is Wet Cupping de meest toegepaste en favoriete methode.

Bij Wet Cupping /Hijamah worden kleine sneetjes in de huid aangebracht. Hierdoor is het mogelijk om kleine hoeveelheden bloed en weefselvloeistof, vermengd met mogelijk schadelijke stoffen, te extraheren (beschouw het als de werking van een kunstnier).

De Wet Cupping/Hijamah methode is ideaal voor het verbeteren van de bloedcirculatie en het verwijderen van gestagneerd bloed. Het versterkt uw immuunsysteem.

Een derde manier van Cupping is Massage Cupping. Wij bieden deze methode niet aan in onze kliniek.

De Cupping behandelingen worden door een vrouw uitgevoerd.

Vasten

Wij adviseren om minimaal 3 uur voor de behandeling te vasten. Dit helpt om maximaal resultaat uit de behandeling te krijgen. Wij herinneren u aan dit advies zodra u een afspraak bij ons maakt.

Waarom Wet Cupping?

Een groot deel van alle aandoeningen, pijnen en kwalen kunnen veroorzaakt worden door het gebrek aan zuurstofrijk bloed in bepaalde gebieden van ons lichaam. Wet Cupping/Hijamah verbetert de bloedsomloop, verwijdert ziekteverwekkende pathologische stoffen en herstelt de homeostase.

Voor diverse degeneratieve condities is het heel belangrijk om blokkades en afvalstoffen te verwijderen. Het stelt het lichaam in staat om zich op natuurlijke wijze te herstellen.

Aandoeningen te behandelen met (Wet) Cupping

De Cupping behandeling kan helpen bij diverse aandoeningen, waaronder:

Allergieën
Verstuikingen
Spanningen in spieren
Zwaarlijvigheid

Bent u gediagnosticeerd met één van deze medische aandoeningen? Informeer dan verder om te zien hoe de (Wet) Cupping Therapie u kan helpen.

Gezondheid & veiligheid

De therapie is bij een correcte uitvoering een veilige en pijnloze procedure. Tijdens het eerste consult doen we een volledige medische beoordeling en tijdens de vervolgafspraken kijken we opnieuw naar uw medische situatie.

WAARSCHUWING
Als u een antistollingstherapie (warfarine / heparine enz.) doet, moet u eerst overleggen met uw behandelend arts of huisarts voordat u een Wet Cupping Therapie kunt doen. Op het moment van boeken kunnen we ook kijken of er eventueel andere contra-indicaties zijn. Voor vragen kunt u altijd vrijblijvend contact met ons opnemen.

Fysiologische voordelen

De fysiologische voordelen van Wet Cupping op een rij:

• Spijsvertering
    Het verwijdert chemische toxines en het vermindert ontstekingen die aandoeningen veroorzaken zoals misselijkheid, indigestie, maagreflux, een opgeblazen gevoel, IBS etcetera.
  • Bloedsomloop
    Het maakt de vaten die ontstoken zijn en bekleed zijn met vettige plaques schoon en verwijdert daarmee de hoofdoorzaak van hartziekten.
  • Immuunsysteem
    Het verhoogt de effectiviteit van witte bloedcellen en de frequentie van verkoudheid en infecties vermindert.
  • Ademhaling
    Het verhoogt het zuurstofniveau en bevordert daarmee de bloedsomloop. Verkoudheid, astmatische klachten etcetera kunnen hierdoor beter bestreden worden.
  • Spieren
    Het verbetert de bloedcirculatie door het opheffen van blokkades. Pijnen kunnen daardoor verminderen. Wet cupping zorgt ook voor een betere afbraak van glucose en zuurstof in het metabolisme. Uw spieren presteren beter en herstellen sneller na inspanning.
  • Skelet
    Het verwijdert gestagneerd bloed, vermindert zwelling van gewrichten en beschermt kraakbeen tegen verdere schade.
  • Huid
    De celactiviteit wordt gestimuleerd. Ontstekingen, huiduitslag en puistjes verminderen.
  • Uitscheiding (Urine)
    Het bevordert de werking van de nier. Ook neemt de opbouw van toxines af die kunnen leiden tot nierstenen.
  • Zenuwstelsel
    Het ruimt vaten op en brengt hormonale chemicaliën in de hersenen in balans. Het verbetert de werkzaamheid van neurotransmitters.
  • Hormoonsysteem
    De afgifte van hormonen uit verschillende klieren wordt gereguleerd en het verbetert de gemoedstoestand.

Zijn er bijwerkingen?

Cupping Therapie kent geen grote bijwerkingen. Wel zijn er een paar minder belangrijke bijwerkingen waarvan u op de hoogte dient te zijn:

• Er kunnen sporen achterblijven, inclusief het ontstaan van cirkelvormige kneuzingen of verkleuringen waar de cups zijn aangebracht. Deze sporen kunnen enkele dagen aanhouden. De oppervlakkige krassporen vervagen meestal binnen drie weken. Als het juiste advies voor de nazorg is aangehouden leiden ze meestal niet tot littekens. Een zeer klein percentage patiënten kan littekens oplopen door het niet volgen van de geadviseerde nazorg of door hun huidtype.
  • Bepaalde delen van het lichaam zijn gevoeliger dan anderen. Mogelijk kan er minimaal ongemak zijn door het aanbrengen van krassen op het huidoppervlak van de patiënt.
  • Er kan een licht gevoel in het hoofd ontstaan na de behandeling. Dit gevoel is vergelijkbaar met het gevoel na een bloedtest.

Sommige patiënten kunnen zich warmer voelen, of zweten, gevolgd door een koud gevoel. Dit komt door de verwijding van het bloedvat. Dit verdwijnt na enige tijd en is geen reden tot ongerustheid.

De geschiedenis van Cupping

In de geschiedenis van de meest grote culturen en beschavingen uit het verleden is het gebruik van Cupping Therapie terug te vinden. Uit documentatie komt naar voren dat Cupping werd toegepast door de oude Egyptenaren, Chinezen en Midden-Oosterse culturen.

Cupping werd destijds uitgevoerd met metalen bekers, stierenhoorns of bamboeboomstukken. Zuurstof werd verwijderd door te zuigen. Deze techniek werd later vervangen door het gebruik van brandende kraantjes of katoen om zo de ingesloten lucht te verwijderen. Zowel Dry als Wet Cupping komt voor in de Guide to Clinical Treatment van Hippocrates. Zijn advies was om met  de behandeling menstruatieklachten, angina en andere aandoeningen te behandelen. Galen werkte ook met Cupping.

Medische pioniers zoals Paracelsus en Ambrose Paré brachten in Europa het belang van Cupping naar voren. Volgens hen was het onderdeel van het basisrepertoire van klinische vaardigheden waarover een arts moest beschikken. Tot het einde van de negentiende eeuw werd het toegepast. Net als in een aantal Oost-Europese landen zoals de Balkan en Bulgarije die nu nog steeds Cupping Therapie toepassen.

Recentelijk is in delen van West-Europa de belangstelling vanuit zowel publieke als academische perspectieven ook toegenomen. Diverse wetenschappelijke studies onderzoeken de effecten van Cupping Therapie in een poging meer inzicht te krijgen in de mechanismen die ten grondslag liggen aan deze fascinerende medische behandeling die de tand des tijds heeft doorstaan.